torsdag 15 december 2011

The Ides of March (Maktens män) (2011)

En biodate med Henke tog mig till denna film med dess imponerande rollista. George Clooney, Ryan Gosling (såklart, det känns som han är med i allt just nu), Philip Seymour Hoffman, med flera. Filmen handlar om Stephen Meyers (Gosling) som jobbar med Mike Morris (Clooney) valkampanj. Gosling är kort sagt mycket bra på det han gör och han tror på sin kandidat. Till att börja med. Politik är ju ett smutsigt spel.
Jag erkänner; jag har dåligt med bloggmotivation just nu. Därför kommer denna och säkert många fler texter att bli rätt korta. Men lite är bättre än inget så det får bli så.

Maktens män är förvånansvärt långsam och nedtonad. Även de stora utbrotten är nedtonade och de tydligaste tecknen är lite ryckningar runt ögonen. Den blir dock aldrig riktig tråkig även om jag känner mig ofokuserad ett par gånger. Jag kanske inte är van vid det låga tempot. Det jag gillar med filmen är att den ställer fler frågor än den svarar på, det funkar alltid på mig. Slutet är en cliff hanger och jag blir faktiskt nyfiken på boken som filmen är baserad på. Tydligt är också att jag har rysligt svårt för Marisa Tomei.

Slutsat: helt ok film, en trea i betyg, inget jag kommer att varken råda eller avråda folk att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar