fredag 3 december 2010

Lord of the Rings: Return of the King (2003)

Den enda film jag sett två gånger på bio. Min senaste midnattspremiär. Ack, jag saknar de tiderna.

Return of the King är min favorit i trilogin. Den är väldigt mörk och jag får nästan ont i magen emellanåt för det här kan ju omöjligt sluta bra. Då har man gjort bra karaktärer, om jag blir så berörd. Återigen var det en extended edition vi såg och 40 minuter nya och utökade scener gör verkligen sitt till. Filmen ändrar dock en sak i handlingen från boken, som gör att hela trilogin får ett lite annorlunda slut. Jag kan se anledningar till det men jag gillar det inte riktigt.

Vad säger man om handlingen i sista delen av en trilogi utan att späcka den med spoilers? Färden till Mordor fortsätter. Det strids på alla håll och kanter. Actionscenerna är maffiga. Handlingen knöts ihop och avslutas. Några logiska luckor är det filmen igenom (hästar som dyker upp och försvinner, tex) men i stort sett håller handlingen ihop.

Denna film är den solklaraste femman i trilogin. Jag älskar den verkligen. Jag vill se den igen och igen. Fem poäng. Favorit.

Varje box har fyra discar; två med filmen och extramaterial, och två med bara extramaterial. Dessa boxar är och förblir det bästa jag någonsin "stulit".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar