fredag 31 december 2010

Chapter 27 (2007)

Chapter 27 handlar om mordet på John Lennon. Det handlar om Mark David Chapmans tre dagar i New York innan mordet på legenden. Vad leder honom från att vara ett (socialt missanpassat) fan till att skjuta sin idol?

Filmen är långsam, mycket långsam. Vi följer Chapmans tankar och handlingar och jag fascineras konstant över att någonstans under allt det där extra fettet (67 punds enligt IMDB) finns vackre Jared Leto. Fast han är ju inte bara snygg, han är duktig också. Jag började imponeras av honom efter fantastiska Mr Nobody och det förstärks här. Han gör Chapman till en osäker man som inte riktigt fixar det där med att interagera med andra människor och han gör det så bra. Jag älskar de inre monologerna med ständiga referenser till The Catcher In The Rye (som ligger i min önskelista på Bokus).

Jag gillar Leto mer och mer och hans insats i denna film är oklanderlig. Det blir en fin liten fyra i betyg.

(Och jag börjar inse att det är dags att se om en av de starkaste filmerna någonsin, med Jared i en av huvudrollerna.)

2 kommentarer:

  1. That's the one. Sett den två gånger och känt hur hela kroppen frusit till is. Enda anledningen till att jag inte sett den fler gånger är att jag är rädd att intensiteten ska avta.

    SvaraRadera