Jag vet inte om jag
hade tagit mig igenom den om jag sett den hemma i soffan. Inledningen är väldigt
långsam. Första timmen är långsam. Jag trodde inte det var en film som kunde
vara långsam. Den handlar om en man (Ryan Gosling) som är stuntförare i filmer.
På fritiden extraknäcker han som flyktbilsförare. Han träffar granntjejen och
hennes son, träffar pappan som släpps ur fängelset. Ett drama byggs upp. Jag
fascineras storligen över att man kan göra en film med så pass mycket action med
så långsamt tempo. Jag gillar det.
Första timmen är som
sagt rätt långsam, men inte på det sättet att man sitter och tänker på vad man
behöver från ICA. Eller man, jag försöker ju att inte uttrycka mig så. JAG har
inga problem att hålla mig fokuserad. Jag blir nyfiken. Vem är han egentligen,
den där föraren? Var kommer han ifrån? Hur fick han sitt extraknäck? Filmen
besvarar inga frågor men på nåt sätt faller samman allt så fint så det är inte
förrän efteråt som jag inser vilka stora bitar som egentligen saknas. Efter den
första timmen brakar det igång och blir tämligen brutalt en stund. Första
skottet kommer oväntat och ensamt och jag hoppar till i stolen. Kameran dröjer
sig kvar på en blodig sörja lite för länge, och jag som äter geggiga
skräckfilmer till frukost kommer på mig själv med att vilja titta bort. För
detta är inte en ren actionrulle. Det hade inte varit omöjligt att göra den utan
det där skottet. Och det är ingen geggig skräckfilm, därför blir de blodiga
scenerna så mycket starkare och riktigt obehagliga. Det är inget överflöd av
något. Inte av våld och inte av biljakter. Allt är
balanserat.
Utom möjligen
musiken. Filmen ger lite 80-talsvibbar (säger jag som inte ens fyllt tvåsiffrigt
innan 80-talet var över). Musiken, den rosa neontexten. Tandpetaren i mungipan
associerar jag dock snarare till 50-tal, till Dean och Brando. En ung man som
kör ihjäl sig, A Streetcar Namned Desire. Men musiken känns 80-tal. Lite
tuggummipop emellanåt. Jag brukar sällan tänka på musik i filmer. Jag tänker på
det om det är riktigt bra (Sucker Punch, som jag inte skrivit om) eller riktigt
fel, som denna. Det matchar inte alla gånger. Jag tappar fokus på filmen, tänker
på musiken istället,
Sedan är filmen helt
plöstligt slut och jag upptäcker att jag sitter bekvämt ihopkurad i biofåtöljen
och ler. Jag går ut från salongen med händerna i fickorna och känner mig lite
som James Dean på den klassiska svartvita bilden. Drive berör mig och jag är så
här några veckor senare redan sugen på att se om den. Jag tror att det finns
många detaljer som jag inte noterade första gången, många frågor som jag undrar
om det ges ledtrådar till någonstans.
Drive är den bästa
film jag sett på länge och det är en klockren fyra!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar