torsdag 25 augusti 2011

Får det lov att vara en ale?

Kategorin Mat och dryck har legat lite lågt ett tag nu. Kanske dags att prata lite öl?

Hardcore IPA (Brewdog)
Ibland lönar det sig att vara modig och testa ny sorter, och ibland gör det inte det. Brewdog brukar göra god öl (Punk IPA, till exempel) så jag hade höga förväntningar på denna. Dessutom har den ju ett coolt namn. Jag tyckte dock inte den var så god till att börja med. Mycket smak, nästan för mycket. Och den kändes jävligt stark också, inte en lämplig förstaöl för kvällen. Dessutom kostade den 78 spänn (Bishops Arms, Domkyrkan, Göteborg) och då vill jag känna fyrverkerier. Men den växte i alla fall och blev godare ju längre tiden gick och mot slutet var jag rätt nöjd. Vi satt på Bishops i säkert 2,5 timme och den räckte hela tiden. Jag gick senare in på Systembolagets hemsida och kollade alkoholhalten. 9,2%. Det är ju sjukt starkt! Hade jag vetat det så hade jag faktiskt inte valt den, i alla fall inte som kvällens första öl.

FrEQuency
Serveras på Restaurant 2112 på Magasinsgatan, Göteborg. In Flames-inblandning gör givetvis ölen lite extra spännande för mig. Dessutom serverades den på Getaway Rock Festival vid sidan av Norrlands Guld och där var den given. Jag var nyfiken på hur den skulle stå sig utanför festivalen. Lite dyr, måste jag säga. Har tyvärr inte kvar kvittot men jag tror att den kostade runt 60 kronor och det var 0,3 i glaset. Fin färg och en mild smak. Lite för mild, tyckte jag faktiskt. Som festivalöl, när alternativet är fulöl, är den en solklar hit men på ett ställe som 2112 som har så otroligt mycket fin öl att välja på faller den ganska platt i konkurrensen.

Sleepy Bulldog (Gotlands Bryggeri)
På 2112 finns det två Bulldogs; Sleepy och Sitting. En av dem är god och en är otroligt god. Jag kommer aldig ihåg vilken som är vilken. Nu ska jag försöka komma ihåg det. Det är Sitting Bulldog som är den som är alldeles fantastisk. Det är dock inget som helst fel på Sleepy, även denna hund är mycket trevlig i glaset.

Ocean India Pale Ale (Oceanbryggeriet)
En ok ale, ganska lättdrucken och mild. Inget fantastiskt men heller inget fel. Och så är det ju alltid kul med små bryggerier och kan jag ta en Ocean nån gång ibland och stötta ett litet lokalt bryggeri, ja det kan jag mycket väl tänka mig att göra. (Intagen på Kings Head, andra långgatan, Göteborg)

Oppigårds Golden Ale (Oppigårds)
Kvällens sista öl; ett säkert kort. Jag älskar Oppigårds! Det är mitt favoritbryggeri och jag dricker mer än gärna deras öl både hemma och ute. Att se att den fanns hos L'Assassino (om så bara på flaska) gjorde mig mycket glad. Att sedan efter en kväll med några öl som var sisådär så var det en fröjd att ta den där första sippen Golden och känna den rinna genom strupen. Som godis. Inget slår Oppigårds.

1 kommentar: