torsdag 30 december 2010

Easy A (2010)

Olive är en väluppfostrad tjej i high school. Killarna lägger inte märke till henne. Så råkar hon ljuga om vad hon haft för sig med en college-kille och så fort ryktet börjar spridas förändras hur folk bemöter henne. Hon gillar det och spelar vidare. På engelskan läser de The Scarlet Letter och Olive drar paralleller mellan boken och sitt liv.

Jag valde att se denna film för jag tyckte att den verkade smårolig och lättsam. Jag fastnade dock för den mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Temat förvaltas väl. Olive själv är intelligent och en mycket sympatisk huvudkaraktär. Jag gillade framför allt Emma Stone, som spelar Olive. Det jag inte visste förrän nu är att hon är med i Zombieland. Det hade jag glömt bort så för mig för det som första gången jag såg henne. Och jag gillade henne! Hennes minspel och uttryck tilltalade mig väldigt. Hon kan vara värd att hålla ögonen på i framtiden.

En high school komedi med hjärta och intelligens. Jag ger den en fyra, inte minst för Emma Stone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar