söndag 26 december 2010

Buried (2010)

Paul Conroy kör lastbil i Irak. Eller, han gjorde det i alla fall. Sedan blev konvojen överfallen och nu ligger han levande begravd i en trälåda. I lådan finns en mobiltelefon. Vem ringer man i ett sånt läge? Vem kan hjälpa Paul när han inte själv riktigt vet var han befinner sig?

Enligt IMDB hade Buried en budget på 3 miljoner USD. Jag förstår inte vad som blev så dyrt. Det är en man i en låda, och lite ljus. Trodde den skulle vara betydligt billigare. Nåväl. Filmen är spännande i all sin enkelhet men samtidigt finns det ett par luckor jag gärna hade sett ifyllda. Att de lyckas hålla mitt intresse vid liv i 95 minuter i den lilla kistan är ett bra betyg. Jag är dock inte helt övertygad, och jag tror inte jag kommer att se den igen, i alla fall inte snart. Därför blir betyget en godkänd trea, med ett plus i kanten för att man kan göra så mycket med bara en man i en låda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar