onsdag 17 november 2010

Scott Pilgrim vs. the World (2010)

Scott Pilgrim är en liten nördig kille på 22 år. Han spelar i ett band och har en kinesisk flickvän som är 17 år och som han knappt hållit i handen ens. Hon heter Knives Chau och hon avgudar honom. Scott blir kär i Ramona med det rosa håret (denna vecka) och gör slut med Knives. För att få Ramona måste Scott besegra hennes sju ex, the seven evil exes, som alla har superkrafter.

Jag var ju tvungen att se denna! En kollega hävdade att det kanske var årets bästa film. Han har inte alltid rätt men han har tillräckligt mycket rätt för att jag ska lyssna på honom. Filmen är tydligen baserad på en tecknad serie och är uppbyggd mycket som ett tv-spel. Det är väl därför den inte riktigt fångar mig. Jag har spelat tv-spel i kanske en timme totalt i hela mitt liv. Upplägget är ändå lite underhållande och känns nytt. Ramona känns väldigt ointressant och Scott själv är den klassiske tönten som ska få den vackra flickan. Det enda som är lite nytt och spännande är väl att Ramona inte är klassiskt snygg. Det är ganska befriande.

Filmen är ändå charmig och jag tycker mig ana många potentiellt roliga karaktärer i preiferin. Ett godkänt betyg, en trea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar